DARRERA DEL TELÓ

PERQUÈ L'OBRA SIGUI UN ÈXIT CAL UN TREBALL PEDAGÒGIC ACURAT DE L'EQUIP DE MESTRES. AQUÍ EN TENIU UNA MOSTRA. 


FIL@RT  A TRAVÉS DELS CONTES I LES OBRES D’ART


a través de la narració de contes es desperten moltes de les emocions dels nostres infants: la por, la vergonya, l’alegria, la tristesa i el companyerisme.

al llarg d’aquest primer trimestre durant les sessions de fil@rt (filosofia - art - biblioteca) hem treballat diferents contes i obres d’art per tal de treballar les pròpies emocions i el sentiment de pertinença al grup d’iguals.

es emocions són naturals i a vegades aquestes poden ser agradables o desagradables; i ambdós tipus són totalment lícits i són necessaris per viure.

els contes que ens han permès reflexionar han estat:
  • La talpeta que no sabia que no sabia qui li havia fet allò al cap”.
  • “L’agustina es muda al pol nord ”.
  •  “Una família d’ogres”.
  •  “El cazo del lorenzo”.
  • “El cuadradito por cuatro esquinitas de nada”.

les grans personetes que formen part de cada grup classe van ser capaces d’identificar emocions i expressar-les a partir de la narració de les diferents històries:

EL CONTE DE L’AGUSTINA:  
Un conte dolç per parlar d’immigració i integració.
L’Agustina viu al Pol Sud i se li fa molt difícil quan ha d’anar-se’n a viure al Pol Nord amb la seva família. Troba a faltar la seva habitació de sempre, els seus amics i, sobretot, l’àvia i l’avi. I quan arriba l’hora d’anar a la seva nova escola, a l’Agustina li entren calfreds de por. Però amb l’ajuda d’uns quants llapis de colors i una mica d’inspiració d’en Picasso, la nostra tímida pingüineta artista descobreix la manera de trencar el gel amb els seus companys de classe i aviat se sent com a casa, a l’altra punta de món.

l’agustina quan se sent trista fa un dibuix pintat de color blau simulant l’època blava de picasso.  penseu en quins moments us heu sentit tristos:

JOSEP: QUAN ESTIC SOL.
ALEX L: QUAN ESTIC AL PATÍ I ALGÚ NO VOL JUGAR AMB MI.
JÚLIA R: QUAN EM FAIG MAL.

imagineu-vos com es va sentir l’agustina el primer dia de cole en una escola nova amb nous companys i companyes de classe:

ORIOL: VERGONYA, JO QUAN NO CONEC A NINGÚ TINC MOLTA VERGONYA.

vosaltres, quan sentiu vergonya ?
BLAI: QUAN A LA CLASSE HI HA UNA MESTRA NOVA.
DÀLIA: QUAN VAIG A CASA D’ALGÚ QUE FA MOLT DE TEMPS QUE NO EL VEIG.
JÚLIA M: QUAN AL PARC HI HA NENS QUE NO CONEC.

UNA FAMÍLIA D’OGRES:
De veritat els ogres, les mòmies o els pirates són tant dolents com els descriuen els contes? En aquest conte els petits lectors poden descobrir la cara més tendra d’aquests personatges.
El respecte per les diferències, el descobriment dels valors que hi ha en cada persona i la lectura son alguns dels temes que es reflecteixen en aquesta història senzilla.

els comentaris que va suscitar aquest conte són:
RAMÓN: A VEGADES LES PERSONES SEMBLEN DOLENTES PERÒ SÓN BONES.
BLAI: ALGUNES PERSONES SÓN DOLENTES. SÓN PERSONES QUE VEIG AL CARRER PERÒ POTSER SÓN BONES.
DÀLIA: JO PENSO QUE NINGÚ ÉS DOLENT.
IZAN: LES PERSONES QUE ROBEN SÓN DOLENTES.
TEO: ALGUNES PERSONES SÓN DOLENTES PERÒ DESPRÉS SÓN BONES.
per a vosaltres què vol dir ser bona persona?
ALEX L: RESPECTAR ALS COMPANYS I ESTIMAR-LOS MOLT.
BLAI: PORTAR-SE BÉ.
SARA: DIR LES COSES BÉ, SENSE CRIDAR.
JÚLIA R: SER BO.
JARA: PERSONES QUE NO FAN MAL.

EL CAZO DE LORENZO:
Amb paraules simples i unes il·lustracions divertides, l’autora recrea el dia a dia d’un nen “diferent”: les seves dificultats, les seves qualitats i els obstacles que ha d’afrontar.

a partir de la senzilla de les il·lustracions vam fer una comparativa de diferents situacions i vam buscar els obstacles amb els que es trobava el lorenzo:

 

què penseu d’aquest conte?
IVAN: LORENZO NO ÉS NORMAL PERQUÈ ÉS DÒNA UN COP AL CAP.

què és per vosaltres ser normal?
ALEX R: PORTAR-SE BÉ.
TONI: SER UNA BONA PERSONA.
JOEL: ABANS PESAVA MOLT EL CAZO. ARA TÉ UNA BOLSETA PERQUÈ NO LI PESI TANT LES COSES I AIXÍ POT JUGAR AMB ELS SEUS AMICS.
NOA: LA SENYORA DEL VESTIT DE FLORS LI HA AJUDAT, ÉS MOLT BONA GENT.
RUBÉN: EL LORENZO HA D’APRENDRE A FER NOVES COSES AMB EL CAZO PERQUÈ LA VIDA NO SIGUI TANT DIFÍCIL.

“POR QUATRO ESQUINITAS DE NADA”:
En Quadradet vol jugar a casa dels seus amics Rodonets, però no passa per la porta perquè… La porta és rodona com els seus amics! «Haurem de tallar-li les puntes!», li diuen els rodonets. «Oh, no! –diu el Quadradet– Em faria molt mal» Què podem fer? En Quadradet és diferent. Mai será rodó.

després d’escoltar la història vam mirar-ne un vídeo i vam fer una comparar el conte del lorenzo amb el d’en cuadradito.

 
a partir de l’elaboració d’hipòtesis i l’intercanvi d’idees, vers el tema de les emocions, va sorgir la idea de treballar la cohesió de grup com a p5, blauets i puputs.
és en aquest moment que vam decidir presentar-los l’obra d’art de  joan hernández titulada “flors sobre terra torrada”
algunes reflexions de les converses vers l’obra d’art són:
imagineu-vos que cadascú és un cercle...
DÀLIA: CADASCÚ SERIA UN SOL
MARCEL: M'AGRADARIA SER UN CERCLE TOT BLANC. NO SÓN IGUALS PERQUÈ A LA CLASSE TAMPOC SOM TOTS IGUALS.
JOSEP: SI FOSSIM NOSALTRES ENS PODRÍEM ESTAR DONANT LA MÀ.
PAULA: PER MI SEMBLEN CARES DE NENS I NENES  I PODRÍEN TENIR: ULLS, NAS, DENTS, BOCA, ORELLES I CABELLS.

després d’imaginar-nos que cadascú de nosaltres era un cercle, vam preguntar-nos: perquè els cercles estan tant units ?
VÍCTOR: PERQUÈ SÓN AMICS
JOEL: PERQUÈ JUGUEM JUNTS
IVAN: PERQUÈ S'ESTIMEN
LAIA: SI ESTEM AL CARRER ANEM AGAFATS PERQUÈ SINÓ ENS PODEM PERDRE.
DIANA: S'AGAFEN AMB LES MANS.
ÀLEX VIDAL: S'AJUNTEN PERQUÈ S'ESTAN ABRAÇANT.

a nivell plàstic cada infant es va dibuixar amb un cercle i amb multitud de cercles al seu interior representant totes les parts de les que constem, ja siguin físiques o emocionals.
a més, el contacte amb els altres cercles, és a dir, companys i companyes, ens enriqueix  i això és el què hem volgut reflectir en els versos del poema de nadal creats per nosaltres:

SI JO...TU
SI ENS FEM MAL, ELS COMPANYS ENS AJUDEN
I SI NECESSITEM AJUDA, ENS AJUDEM. (blauets)

SI JO...TU
SI ET QUEDES SOL, JO ESTARÉ AMB TU
I JUNTS PODREM FER UN VOL. (puputs)

així doncs, al llarg d’aquest primer trimestre hem après que vivim en un món ple de diversitat en el que tots som iguals i diferents alhora i és a partir de la diferència que ens enriquim i creixem com a persones. 





LA LECTURA I L’ESCRIPTURA A LA PRÀCTICA

a continuació s’exposen les diferents activitats que es porten a terme en el dia dia a les aules de p5 i que afavoreixen varietat d’objectius, entre els quals:
·       Fomentar l’hàbit i el plaer per la lectura.
  • Oferir model lectors i també diferents formats d’escriptura.
  • Practicar l’escriptura natural .
  • Aprendre a estructurar el llenguatge: primer introduir la frase (nom, verb, complements).
  • Aprendre a argumentar i debatre (l’estructuració del llenguatge oral prèvia al llenguatge escrit).
  • Ampliar el vocabulari.
  • Conèixer diferents tipologies textuals: carta, notícia, nota.

LECTURA MATINAL:  CADA MATÍ ELS ALUMNES DE P5 LLEGEIXEN CONTES DE LA BIBLIOTECA D’AULA O QUE ELLS MATEIXOS HAN PORTAT DE CASA. LA FINALITAT D’AQUEST ESPAI ÉS GAUDIR DELS TEXTOS ESCRITS EN CONTEXTOS NATURALS I PODER COMPARTIR EL PLAER DE LLEGIR AMB L’ADULT, AMB UN PETIT GRUP DE COMPANYS I COMPANYES O BÉ, DE MANERA INDIVIDUALMENT.

NOTÍCIES INTERESSANTS: AQUESTA ACTIVITAT VA SORGIR DE LA NECESSITAT QUE TÉ L’ALUMNAT DE COMPARTIR AMB LA RESTA DEL GRUP CLASSE UNA NOTÍCIA DE CAIRE PERSONAL I /O SOCIAL. AQUESTA NOTÍCIA ES POT MATERIALITZAR EN DIFERENTS FORMATS: FOTOGRAFIES, DIBUIXOS, RETALLS DE DIARI, DOCUMENTS WEB, REPRESENTACIONS MENTALS VERBALITZADES, ETC.  UN COP S’HA EXPLICAT LA NOTÍCIA DAVANT DEL GRUP I LLAVORS L’INFANT ESCRIU EN UN FULL DE COLOR, LA IDEA PRINCIPAL DE LA MATEIXA A PARTIR D’UNA PARAULA O FRASE, EN FUNCIÓ DEL NIVELL MADURATIU DE CADA NEN/A. 

BLOG: LES TAC I LES TIC TENEN UNA PRESÈNCIA TRANVERSAL EN TOTES LES PROPOSTES DE TREBALL A LES AULES I SEGUINT AQUESTA METODOLOGIA DE CENTRE, ELS NOSTRES ALUMNES AL LLARG DE L’ETAPA D’INFANTIL, S’INICIEN EN LA UTILITZACIÓ DE LES NOVES TECNOLOGIES, TOT DESENVOLUPANT L’ESPERIT CRÍTIC TANT EN ELS MISSATGES QUE ELABOREN COM EN ELS QUE REBEN.
ELS ALUMNES DE P5 PORTEN A TERME AQUESTA PROPOSTA DE TREBALL ELLS MATEIXOS, JA QUE SÓN ELS PROPIS INFANTS ELS QUE SELECCIONEN EL TÍTOL, LA IMATGE EN ALGUNES OCASIONS I EN GRUPS REDUÏTS ESCRIUEN UN TEXT EXPLICATIU.

NOTES SORTIDES: QUAN ES DUU A TERME ALGUNA ACTIVITAT FORA DEL CENTRE US INFORMEM DE MANERES DIFERENTS, PERÒ TOTES ELLES AMB TENEN MOLT DE VALOR. DE VEGADES, S’HA ELABORAT EL TEXT DE FORMA COOPERATIVA ENTRE TOT EL GRUP CLASSE; O BÉ, HA ESTAT COMPOSAT PER UNA PARELLA I POSTERIORMENT SE N’HAN FET FOTOCOPIES. TAMBÉ EN ALGUNES OCASIONS S’HAN COMPLETAT IMPRESOS O S’HAN DESCODIFICAT CODIS QUE IMPLIQUEN LA RELACIÓ ENTRE LA LLETRA LLIGADA I DE PAL. 

ELS PROJECTES (DELS VOLCANS / MAPES I FONS MARÍ): SÓN UNA PROPOSTA D’INVESTIGACIÓ, QUE PARTEIXEN DE LA CURIOSITAT I INQUIETUDS DE LES PERSONES QUE EL DUEN A TERME, MITJANÇANT UN TREBALL COOPERATIU (INVESTIGACIÓ CONJUNTA) I DEMOCRÀTIC ON TÉ CABUDA L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I INCLUSIÓ DE TOT L’ALUMNAT. DARRERA DEL TREBALL PER PROJECTES NO NOMÉS TROBEM UNA METODOLOGIA DE TREBALL O UNA SEQÜÈNCIA DETERMINADA DE PRESENTAR LES ACTIVITATS SINÓ UNA EINA QUE ENS PERMET DESCOBRIR COM ELS NOSTRES ALUMNES APRENEN A ADQUIRIR LA CAPACITAT D‘ORGANITZAR, INTERPRETAR I DONAR SENTIT A LA INFORMACIÓ QUE CERQUEN I/O REBEN PER TAL DOTAR-LOS DE CAPACITATS D’APRENENTATGE I NO NOMÉS DE CONEIXEMENTS I SABERS. CADA PROJECTE TÉ VIDA PRÒPIA I CADA TUTORA S’ENCARREGA DE GUIAR-LO AMB LA FINALITAT DE PODER ANAR ADQUIRINT LES CAPACITATS MÍNIMES DE FINAL D’ETAPA. 

ELS DICTATS MUTS: CONSISTEIX EN UN FULL DE TREBALL ON APAREIXEN TRES IMATGES QUE CONTENEN UNA LLETRA O SO CONCRET EN DIFERENT POSICIÓ. CADA FULL ESTÀ GRADUAT PER DIFICULTATS, ÉS A DIR, ELS MÍNIMS QUE ES DEMANEN A TOTS ELS ALUMNES ES QUE INTENTIN ESCRIURE LA PARAULA EN LLETRA DE PAL, UN SEGON GRAU DE DIFICULTAT ÉS QUE S’ANIMIN A ESCRIURE LA PARAULA EN LLETRA LLIGADA I PER ÚLTIM, SE’LS HI DÓNA L’OPCIÓ D’ESCRIURE UNA PETITA FRASE  ON APAREGUIN ALGUNES DE LES PARAULES TREBALLADES.

L’INTERCANVI DE CARTES: AQUESTA PROPOSTA DE TREBALL HA SORGIT A PARTIR DE LA MOTIVACIÓ I INTERESSOS DE L’ALUMANT QUE S’INTERCANVIEN NOTES ESCRITES AMB ALGUN JOC ADJUNT (SUDOKU, JOC DE LES 7 DIFERÈNCIES, ETC). ELS PROFESSIONALS QUE TREBALLEN A LES AULES HEM PENSAT DE COL·LOCAR UNES BÚSTIES INDIVIDUALS I PERSONALITZADES PER CADA INFANT EN EL HALL QUE COMPARTEIXEN LES DUES CLASSES PER TAL DE QUE ES PUGUIN INTERCANVIAR CARTES ENTRE INFANTS DEL NIVELL I AIXÍ UTILITZAR LA LLENGUA ESCRITA PER COMUNICAR-SE EN EL FORMAT CARTA. 

CÀRRECS: ES TRACTA D’UNA ACTIVITAT MATINAL QUE DURA APROXIMADAMENT 20 MINUTS. HI HA AL VOLTANT DE DOTZE CÀRRECS ESCOLLITS PELS MATEIXOS INFANTS A L’INICI DE CURS. AQUESTS ES CANVIEN MENSUALMENT I ALGUNS EXEMPLES SÓN: POSAR LA DATA (AL PRINCIPI LA POSAVEN EN LLETRA DE PAL I ARA JA AL SEGON TRIMESTRE LA POSEN EN LLETRA DE PAL I EN LLETRA LLIGADA); ESCRIURE EL MENÚ; FER EL CALENDARI; PASSAR LLISTA; REGAR LES PLANTES; ENDREÇAR ELS LLIBRES DE LA BIBLIOTECA; NETEJAR LES TAULES; REPARTIR ELS ESMORZARS O FER L’ORDRE DEL DIA. L’OBJECTIU PRINCIPAL ÉS L’AUTOGESTIÓ DE L’AULA, PERÒ SIMULTÀNIAMENT ES POSEN EN PRÀCTICA MÚLTIPLES HABILITATS DE COOPERACIÓ I LECTOESCRIPTORES. 

RACONS AUTÒNOMS: ESTAN DIVIDITS EN TRES BLOCS TEMÀTICS.
·         LLENGUA: ES FAN ACTIVITATS SOBRE EL PAPER ON ES FOMENTEN L’ESCRIPTURA NATURAL EN LLETRA DE PAL I EN LLETRA LLIGADA. EL FORMAT ÉS LÚDIC I ALGUNS EXEMPLES SÓN: SOPES DE LLETRES, BUSCAR LLETRES EN REVISTES, ETC.
·         MATEMÀTIQUES: ES PORTEN A TERME ACTIVITATS RELACIONADES AMB EL RAONAMENT  LÒGIC, EL TREBALL DE LES SIMETRIES, LA SEQÜÈNCIA NUMÈRICA, LA RELACIÓ NÚMERO-QUANTITAT, OPERACIONS NUMÈRIQUES (SUMA), ETC.
·         GRAFOMOTRICITAT: LA FINALITAT ÉS TREBALLAR LA MOTRICITAT FINA, LA COORDINACIÓ ÒCULO-MANUAL I L’ORIENTACIÓ ESPAIAL. ELS MATERIALS PER PORTAR-LES A TERME SÓN VARIATS, COM PER EXEMPLE: LES ESTISORES, EL PUNXÓ O REIXES PER COSIR. 

ALTRES PROPOSTES DE TREBALL DE LECTOESCRIPTURA SÓN ELS JOCS DE LLENGUA ORAL I ESCRITA COM ELS BATUTS DE LLETRES; ELS CONCURS DE FRUITES; ELS BINGOS DE PARAULES; EL PENJAT; EL TELÈFON; LA PARAULA MALEÏDA O LA FRASE AMAGADA.


FIL@RT: LES EMOCIONS I GAUDÍ


EN AQUEST SEGON BLOC DE FIL@ART TENÍEM MOLT CLAR QUE VOLÍEM TREBALLAR UNA EMOCIÓ AMB ELS INFANTS DE P5, LA POR.

LA POR ÉS UNA EMOCIÓ NEGATIVA PERQUÈ LES CONDUCTES QUE L’ACOMPANYEN SÓN NEGATIVES PERÒ NO TÉ PERQUÈ SER DOLENTA. MOLTES VEGADES ESTÀ BÉ TENIR-NE JA QUE ENS AJUDA A FUGIR DE SITUACIONS, PREVEURE ESDEVENIMENTS NEGATIUS I MANTENIR UN ESTAT D’ALERTA (MECANISME DE DEFENSA).

ALGUNES PORS SÓN PRESENTS EN EL DESENVOLUPAMENT NORMAL DE TOT INFANT, PERÒ, AL IGUAL QUE APAREIXEN, TAMBÉ DESAPAREIXEN ESPONTÀNIAMENT A MESURA QUE VAN ADQUIRINT EXPERIÈNCIES RESPECTE A ELLES.

ÉS UN FET QUE ELS HUMANS TENIM PORS, SOVINT MOLTES PORS, PORS DIVERSES.

AL LLARG D’AQUESTES SESSIONS HEM INTENTAT AJUDAR ALS INFANTS A FER FRONT A ALGUNES DE LES SEVES PORS A TRAVÉS D’OBRES D’ART I LITERÀRIES PER TAL D’AJUDAR-LOS A: ACCEPTAR QUE TOTHOM TENIM PORS, A IDENTIFICAR-LES A I A CERCAR ESTRATÈGIES PER FER-LES FRONT. (PER EXEMPLE: MOLTS BLAUETS I PUPUTS VAN MANIFESTAR QUE TENIEN POR ALS MONSTRES I CONVERSANT EN GRUP VAREM ARRIBAR A LA CONCLUSIÓ QUE AQUESTS PERSONATGES FORMEN PART DE LA NOSTRA IMAGINACIÓ I QUE ELS PODÍEM VÈNCER CANVIANT EL PENSAMENT).

“No es valent el que no té por, sinó el qui sap conquistar-la”

SORTIDA A CAN FRAMIS:

AQUESTA SEGONA PROPOSTA DE TREBALL DE FILART VA COMENÇAR AMB UNA VISITA AL MUSEU DE CAN FRAMIS. LA NATÀLIA, LA COMISSÀRIA DEL MUSEU, ENS VA PRESENTAR L’OBRA SÈRIE BIBLIOTEQUES DE GREGORI IGLESIA AMB LA FINALITAT DE DESPERTAR LA SENSACIÓ DE POR EN ELS NOSTRES INFANTS.
OBRA: SÈRIE BIBLIOTEQUES. 2006.
AUTOR: GREGORI IGLESIA. BORGES BLANQUES, LLEIDA. 1966.

PRIMER VAM OBSERVAR L’OBRA DURANT UNS MINUTS EN SILENCI I DESPRÉS LA VAM COMENTAR.
NOA: els colors són foscos.
ALEXIS: pintat tot queda més bonic (l’obra és en blanc i negre i ell considera que li manca color).
BLAI: ha explotat un volcà.
LAIA: està molt desordenada la casa.
MARCEL: tot està destrossat.
ANDREU: les tonalitats són fosques.
ORIOL: és una biblioteca.

LA NATÀLIA (N: COMISSÀRIA DEL MUSEU DE CAN FRAMIS) ELS HI ENSENYA UNA FOTOGRAFIA I ELS HI DEMANA QUE ÉS?
JOSEP: és una còpia.

N: COM ES DEVIA DE SENTIR EL GREGORI IGLESIA?
PAULA R: trist.

N: PER QUÈ PENSEU QUE SÓN IMPORTANTS LES BIBLIOTEQUES?
MARCEL: Per aprendre a llegir.
ALEXIS: Els llibres s’han de cuidar.
NOA: Amb els llibres aprenem.
ORIOL: Sempre podem aprendre lletres noves.

N:ELS LLIBRES ESTAN ESCRITS PER GENT QUE ES PREOCUPA DE PENSAR I DESPRÉS D’UN BOMBARDEIG HI HAGUT LLIBRES QUE HAN DEIXAT D’ESTAR A L’ABAST DE TOTHOM. QUÈ PENSEU?
TONI: Tinc una mica de por.
JÚLIA M: tristesa. Ganes de plorar.
MILLY:Si les bombes cauen, els contes estan pel terra i es trenquen. Jo em sentiria molt trista.
IVAN: Estic enfadat amb els soldats.

ELS BLAUETS I LES PUPUTS VAN QUEDAR IMPRESSIONATS AMB EL TEMA DE LES GUERRES, TOTS TENIEN MOLTES COSES PER EXPLICAR.


L’ESQUIROL PORUC:
A L’ESPAI DE BIBLIOTECA VAM ESCOLLIR EL CONTE DE L’ESQUIROL PORUC PER LA SEVA PARTICULARITAT, JA QUE TRACTA EL TEMA DE LES PORS AMB UN TO D’HUMOR I IRONIA.


ELS BLAUETS I LES PUPUTS HAN DESCOBERT LES GLANS AVENTURES DE L’ESQUIROL PORUC.



ABANS DE COMENÇAR EL CONTE, ELS INFANTS VAN VERBALITZAR LES SEVES PORS I ENTRE TOTS ELS COMPANYS, VAREM PENSAR DIFERENTS ESTRATÈGIES PER TAL DE SUPERAR-LES.


DURANT L’EXPLICACIÓ DEL CONTE, ENS VAREM IMAGINAR QUE ÉREM L’ESQUIROL PORUC I VAREM PARLAR SOBRE LES COSES BONES I NO TANT BONES QUE TINDRIA NO SORTIR MAI DE CASA. ELS INFANTS EXPLIQUEN EL SEGÜENT:

 
ÀLBUMS IL·LUSTRATS:
A l’escola ens va arribar una maleta pedagògica del CRP Sant Martí carregada de contes il·lustrats. Les mestres varem seleccionar aquells que tractaven sobre sentiments, i més concretament, amb la por. Els llibres escollits van ser el següents:


LES PUPUTS I ELS BLAUETS VAN COMPARAR ELS TRES ÀLBUMS CERCANT ASPECTES EN COMÚ I POSSIBLES DIFERÈNCIES:



SEMBLANCES: ELS NÚVOLS QUE SURTEN SON GRISOS I NEGRES; LA POR; EN TOTS SURTEN ELS COLORS NEGRES I BLAUS; EL BLAU ERA D’ALEGRIA; EL BLAU CLAR ÉS ALEGRE PERÒ EL FOCS NO I EL NEGRE ÉS UN COLOR DE POR.

DIFERÈNCIES: UN TÉ COLORINS PERÒ NO EN TOTES LES PÀGINES; DOS CABEN ALEGRES PERÒ UN ACABA TRIST.
 PER QUÈ VAM ESCOLLIR TREBALLAR L’ANTONI GAUDÍ?

TOT VA COMENÇAR UN DIA QUE LA LUCÍA ENS VA PORTAR UN IMANT D’UNA TORTUGA I UN LLANGARDAIX REPRODUINT LA TÈCNICA UTILITZADA PER: ANTONI GAUDÍ.
AL LLARG DE DUES SESSIONS VAM OBSERVAR IMATGES D’ALGUNES OBRES SEVES COM LA FAÇANA DE LA PEDRERA, LA CASA BATLLÓ I ALGUNES FOTOGRAFIES DEL PARC GÜELL.
ELS COMENTARIS QUE VAN SORGIR UNA VEGADA ELS INFANTS VAN VEURE IMATGES SOBRE LES OBRES DE L’ANTONI GAUDI VAN SER ELS SEGÜENTS:
 
Referent a la Casa Batlló:


RUBÉN: a les finestres de baix hi ha un semicercle i cercles sencers.
IRENE: les baranes tenen forma de dents
ANDREU: ha agafat rajoles petites i les ha pintat.
ONA: em recorda a un castell (els balcons). tenen dues “c” una del dret i l'altra del revés.
PAULA: a dalt de la teulada hi ha una forma que semblen pals de psico (cilindres)
ÀLEX LÓPEZ: també s'assembla a això (referint-se a la batolla del faraó d'Egipte construïda pels blauets).

 
Referent a la Pedrera:
PAULA: les línies del balcó semblen aigua
JÚLIA: i les escultures de la teulada s'assemblen als rinxols dels cabells.
JAN: i també s'assemblen a la sagrada família.
BLAI: les baranes estan fetes de ferro
NUNO: a la part de dalt hi ha quadrats petits que potser serveixen per mirar

 
Referent al Parc Güell:
MARINA: hi els bancs tenen la mateixa forma que les ones del mar.
LAIA: hi ha cilindres (referint-se a les columnes) que s'assemblen potes d'elefant i la part blanca podria ser la panxa.
ANTONIO: és una lagartija, amb pedretes de colorins i algunes amb forma de triangle
SARA: té formes de triangle i quadrat
MARCEL: sembla aigua perquè és de color blau i té forma d’onades.






A PARTIR D’AQUÍ VAREM CERCAR INFORMACIÓ DE L’AUTOR I L’INGRID TAMBÉ ENS VA DONAR ALGUNES PISTES: MODERNISME; FORMES NATURALS; FERRO FORJAT; ARQUITECTE

TAMBÉ ENS VA EXPLICAR QUE ESTAVA RELACIONAT AMB LA FAMÍLIA GÜELL I QUE TREBALLAVA DE MANERA CONJUNTA AMB ELS ARTESANS.


L’ANTONI GAUDÍ CREAVA A PARTIR D’OBSERVAR LA NATURA AIXÍ QUE NOSALTRES, EN GRUPS PETITS, TAMBÉ HEM CREAT LA NOSTRA PRÒPIA ESCULTURA A PARTIR D’UN ELEMENT NATURAL.


A CADA CLASSE HI HA HAGUT UN GRUP QUE HA CREAT A PARTIR DELS SEGÜENTS ELEMENTS NATURALS: FULLES D’ARBRE; PINYES; TRONCS, PETXINES.

PRIMER, ELS INFANTS VAN DIBUIXAR EN PETIT GRUP UN ESBORRANY DE LA SEVA ESCULTURA. UN COP DISSENYADA VA ARRIBAR EL MOMENT DE FER-LA EN VOLUM UTILITZANT FERRO FORJAT I CARTRÓ PER DESPRÉS COBRIR-LA AMB PAPER DE DIARI MULLAT EN COLA, UTILITZANT LA TÈCNICA DEL PAPER MACHÉ.


I DESPRÉS... NOMÉS ENS QUEDAVA LA PART FINAL: FER D’ARTESANS. MIREU, MIREU!!!


UTILITZANT TROSSOS PETITS DE CERÀMICA I PAPER DE DIFERENTS COLORS, VAREM REPRODUIR LA TÈCNICA DEL TRENCADÍS.




ELS SENTIMENTS I LES OBRES DE GAUDÍ:


PER TAL DE PODER LLIGAR DE NOU LES TRES DISCIPLINES: BIBLIOTECA- FILOSOFIA – ART.
VAREM PROPOSAR ALS INFANTS QUE EXPERIMENTESSIN COM ES DEURIA SENTIR ANTONI GAUDI QUAN REALITZAVA LA SEVA FEINA. ÉS PER AIXÒ QUE EL DIMECRES 23 DE FEBRER VAM FER UNA SORTIDA AL BARRI PER POSAR-NOS EN SITUACIÓ.

LA CONSIGNA QUE VAM DONAR ALS INFANTS ERA LA SEGÜENT: HEU DE CONVERTIR AQUESTA OBRA URBANA EN UNA OBRA GAUDIANA.


ELS PRINCIPALS OBJECTIUS DE L’ACTIVITAT EREN:


• IDENTIFICAR COM ES PODRIA SENTIR UN ARTISTA D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES.

• PRACTICAR L’ÚS DEL CARBONET COM A NOVA TÈCNICA DE DIBUIX.

• CONÈIXER EL BARRI AMB LES FAMÍLIES.

AH, UNES QUANTES “MAMES” ENS VAN ACOMPANYAR, I DESPRÉS VAM PODER JUGAR AMB ELLES A L’ARANYA PELUDA, AL MOCADOR I AL PI.


PER FINALITZAR AQUESTA PROPOSTA DE TREBALL, SE’LS HI VA PLANTEJAR ALS INFANTS DE P5 LA SEGÜENT SITUACIÓ HIPOTÈTICA:

“SI ANTONI GAUDÍ ESTIGUÉS VIU I TORNÉS A BARCELONA D’UN GRAN VIATGE AL VOLTANT DEL MÓN QUE PENSARIA DE LES SEVES OBRES? COM LES TROBARIA? LI AGRADARIEN?”.


TONI: estaria una mica enfadat i una mica content. Estaria enfadat perquè a ell hagués volgut acabar les seves obres i content perquè els senyors van mirar les seves fotos (plànols) i l’han fet igual.
MILLY: estaria content perquè li faria molta il•lusió.
DÀLIA: un sentiment bo. Al principi tindria una mica de vergonya perquè no se’n recordaria però després se li passaria.
JARA: estaria orgullós perquè està quedant molt bonic.
DIANA: Gaudí diria: que bonica!
ONA: un mica de vergonya i després se li passaria. Ha estat molt de temps fora. Després estaria alegre per tornar un altre cop a Barcelona.
SARA: Estaria molt content perquè tornaria a Barcelona.
NOA: es sentiria orgullós perquè per construir la Sagrada Família s’han esforçat molt.
NUNO: molt content perquè pot veure les coses que ha fet.
PAULA R: Estaria content si tingués amics.
EMMA: però estaria una mica trist perquè no la pot veure més.
RAMON: s’enfadaria si veies que no està acabat perquè ell ho vol veure acabat.
JAN: estaria trist i content. Trist perquè s’ha mort i content perquè ha pogut construir una mica de la Sagrada Família.
TEO: li faria molta il•lusió veure la Sagrada Família.
POL: ploraria d’alegria perquè s’està construint com ell volia.
ALBA: veuria senyors fent les seves escultures i estaria content.
IRENE: content perquè té obres de molts colors.
IZAN: Antoni Gaudí quan veies les coses que havia fet estaria content.



“QUÈ PENSEU DELS COLORS DE LES SEVES OBRES?”


MARINA: el Parc Güell té colors més bonics i la Sagrada Família s’assembla a un castell i per això té altres colors.
RUBÉN: el Parc Güell i les altres construccions tenen més colors que la Sagrada Família perquè estaria més content. Són multicolors.
TONI: la Sagrada Família és un edifici amb el color de les pors perquè és de color marró i altres obres de Gaudí com el Parc Güell són alegres perquè tenen colors alegres.


“COM US VAREU SENTIR QUAN DIBUIXÀVEU LA VOSTRA OBRA GAUDIANA AL PARC CENTRAL DE POBLE NOU?”.
MILLY: em vaig sentir bé perquè em va agradar fer les coses.
ONA: al principi xip – xap perquè volia fer un dibuix del trencadís. Al final el vaig fer i em vaig sentir molt bé.
NEREA: contenta, em va agradar fer el dibuix.
LAIA: contenta, m’ha agradat fer de Gaudí.
SARA: contenta perquè m’agrada aprendre i m’ho vaig passar molt bé.
MANUEL: content.
LUCIA: orgullosa pel dibuix que em va sortir. Em va agradar molt anar al parc.
IRENE: feliç d’anar al parc.
JARA: contenta. No sabia com fer el dibuix i després ho vaig fer.
MARCEL: em vaig sentir malament perquè no sabia fer les boles de la torre del Parc, quan em va sortir se’n va passar.
ALEX R: feliç perquè m’ho vaig passar molt bé jugant.
IZAN: em va sortir el dibuix casi com el de veritat.
ALEX L: d’una punxa vaig dibuixar una rosa.
MARC: content perquè quan vaig dibuixar el quadre em vaig imaginar un edifici amb una punxa i moltes boles.
IVAN: content perquè m’ho vaig passar pipa amb els amics.
TONI: em va agradar anar al parc amb els Blauets i amb les Pupus, varem jugar tots junts!
DALIA: em va costar fer la torre recargolada.
JÚLIA M: m’ho vaig passar bé.
JOSEP: em costar fer la part recargolada.
PAULA R: em vaig sentir molt bé!
VICTOR: em van agradar els jocs del parc.
MARINA: em vaig sentir orgullosa perquè algunes coses que em costaven de fer al final em van sortir.
ALEXIS: content perquè em va agradar dibuixar al parc.


“LA ORIGINALITAT CONSISTEIX EN EL RETORN A L’ORIGEN; AIXÍ DONCS, ORIGINAL ÉS ALLÒ QUE TORNA A LA SIMPLICITAT DE LES PRIMERES SOLUCIONS” (ANTONI GAUDÍ)